خرید تمام هفت خوان جزوه زیست شناسی دکتر جعفر فرزانه

چگونه صبح ها راحت تر از خواب بیدار شویم ؟

Just-Wake-Up-Early

 

چرا برای تعدادی از مردم بیدار شدن صبح ها از خواب سخت‌ترین کار جهان است؟

حتما خیلی وقت‌ها برایتان پیش آمده که صبح‌ها با شنیدن صدای زنگ ساعت، دل‌تان خواسته آن را قطع کنید و به ادامه خوابتان بپردازید؟
شما هم هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌کنید که کاش یک ساعت دیگر را می‌توانستید در تخت خواب خود سپری کنید؟
همه ما برای بیدار شدن در هنگام صبح احتیاج به کمک داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یک فنجان بزرگ چای یا قهوه غلیظ ننوشند نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب رها کنند. حدود ۶۲ درصد از مردم بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور کامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام کارهای روزانه خود شوند.

همگی یا بهتر بگویم نیم بیشتری از ما آدم‌ها با هم در این امر بزرگ همدردی میکنیم و همگی‌مان مرد دقایق نود هستیم .

حالا از خوب و بد بودنش باید گذشت ، باید به فکر چاره باشیم و راه حل برای این امر بزرگ پیدا کنیم تا بتوانیم زندگی شادی را کنار هموطنان خودمان داشته باشیم.

ما میخواهیم در این نوشته به رازهایی از سحرخیزی و اینکه چگونه بتوانیم بدون عذاب و سختی از خواب صبح بیدار شویم بپردازیم؟ آیا دوست دارید با هم در مورد این مطلب همفکری کنیم؟

 

 

۲۰ نکته فوق العاده که شما را از رختخواب جدا میکند :
در این مقاله ۲۰ نکته برای رسیدن به این عادت ذکر شده که در نوع خودشان جالب هستند و به نظرم اگر کسی اراده کافی داشته باشد می‌تواند این عادت بسیار خوب و مفید را در خود ایجاد کند :

۱- محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید
جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می‌تواند یک عامل برای سحر خیزی باشد هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلاً داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می‌تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.

۲- به اندازه کافی بخوابید
این یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان‌تر می‌کند.
این بدان معنی است که بایستی کمی با خودتان برای رفتن به موقع به رختخواب جدال کنید و سعی کنید بر نگرانی از دست دادن ساعات انتهایی شب و بعضاً نیمه شب پایان دهید و البته جای نگرانی هم نیست می‌توانید این ساعات را با سحر‌خیزی در فردا صبح به دست بیاورید.

۳- کارهای روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنید
نوشتن و یادداشت کردن کارهای مهمی که قرار است صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید می تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی درنگ روزمرگی‌تان محکم‌تر کند. هر چه اراده قوی‌تری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید سحر خیز شوید.

۴- در رختخواب مطالعه نکنید
گذارندن چندین دقیقه در رختخواب و سعی در آرام کردن فکرتان و بدنتان بدن شما را متوجه می‌سازد که زمان خواب فرا رسیده است، با تمرین در این زمینه می‌توانید کم‌کم با ورود به رختخواب در کمتر از ۱۰ دقیقه به خواب بروید که البته هدف اصلی هم همین است پرداختن به کارهای جانبی مثل کتاب خواندن و غیره بیشتر باعث به هم ریختگی فکر و طولانی شدن زمان فرو رفتن به خواب خواهند شد.

۵- بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید
اگر در فاصله‌ی زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلاً زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.

۶- به خودتان جایزه بدهید
همیشه قرار نیست با این تفکر از خواب بیدار شوید که مثلا کلی کار دارید، می توانید برای خودتان در صورتی که زود از خواب بیدار شوید مواردی را به عنوان جایزه تعیین کنید، مثلاً دیدن یک برنامه‌ی تلویزیونی صبحگاهی مورد علاقه، خوردن صبحانه یی خاص یا خوردن یک بستنی در شروع صبح یا هر چیز دیگری که می تواند برای بیدار شدن و ترک سریع رختخواب در صبح زود به شما انگیزه بدهد.

۷- در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگوئی
همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدار شدن رختخواب خودتان را ترک کنید، اینکه مثلاً ۱۰ یا ۲۰ دقیقه ی دیگر از جایم بلند خواهم شد در حالی که بیدار شده اید اصلا به شما کمکی نخواهد کرد و هر چه بیشتر در زمانی که بیدار شده‌اید در رختخواب بمانید بدنتان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می شود.

۸- با پنجره‌های باز بخوابید
هوای تازه برای همه ی ما خوب است و سبب می شود تا خواب عمیق تر و آرام تری داشته باشیم.

۹- سعی کنید با طلوع خورشید بیدار شوید
بیدار شدن با طلوع خورشید از نظر روانشناسی باعث می شود در شروع روز بسیار سر حال تر باشید و بدنتان نیز کم کم برای بیدار شدن در این زمان خاص تبدیل به ساعت می شود.

۱۰- بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید
سعی کنید همیشه راس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص می تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.

۱۱- به بدن خود گوش دهید
بدن شما خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی میکنید سعی کنید شبها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا میکند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.

۱۲- زنگ ساعت خود را تغییر دهید
اجازه ندهید هر روز با یک زنگ خاص و همیشگی بیدار شوید، علاوه بر اینکه این روند برای خودتان خوشایند نخواهد بود بعد از مدتی زنگ ساعتتان دیگر شما را نمی تواند بیدار کند.

۱۳- برای فردا صبح آماده باشید 
سعی کنید چیزهایی که برای فردا صبح احتیاج دارید را شب قبل آماده کنید، مثلاً کیف وسائل تان، لباس هایتان و یا وسیله ی خاصی که باید همراه داشته باشید و …. در این شرایط دیگر نیازی ندارید در رختخواب به این موارد و آماده سازیشان فکر کنید.

۱۴- با رادیو بیدار شوید 
استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه در ترک رختخواب شود.

۱۵- از ساعات اضافی صبح بهره ببرید
هدف از صبح زود بیدار شدن چیست؟ وقتی هر صبح زود از خواب بلند شوید مسلما در شروع بسیاری از روزهایتان یکی دو ساعت وقت آزاد و اضافی خواهید داشت که مغزتان در آن هنگام از صبح شاداب ترین ساعات و آماده ترین ساعتش را میگذارند می توانید از این ساعات استفاده ی بسیار مفیدی بکنید و بهتر است برای این ساعات برنامه ی خاصی داشته باشید در غیر اینصورت کم کم در سحرخیزی بی انگیزه می شوید.

۱۶- قرارهای مهم خود را در صبح بگذارید 
داشتن قرارهای ملاقات مهم در صبح می تواند انگیزه ی کافی به هر فردی برای بیدار شدن در صبح زود را بدهد.

۱۷- برای خودتان یک شریک مشابه پیدا کنید
راستش در برخی موارد بد نیست برای سحر خیز شدن با یکی مثل خودتان که دوست دارد سحرخیز باشد ولی فکر میکند نمی تواند همراه شوید در این شرایط اگر هر دو واقعا برای بیدار شدن در صبح زود تصمیم گرفته باشید می توانید دراستواری بر این تصمیم در یکدیگر موثر باشید.

۱۸- به دیگران راجع به سحر خیزی خود بگوئید
بگذارید همه ی اطرافیانتان بداند که شما صبح زود از خواب بیدار می شوید، اینکه وانمود کنید هنوز مثل گذشته هستید باعث می شوید مثل گذشته شوید!!!

۱۹- خواب های روزانه را ترک کنید
این یک حقیقت مسلم است کسانی که در روز خواب حتی کوتاهی هم دارند برای خواب شب مشکل دارند، سعی کنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید آن را به مرور ترک کنید چون اختلال در خواب شب یکی از علل اصلی عدم بیدار شدن در ساعت دلخواه صبح است.

۲۰- عملکرد خود را دنبال کنید 
بد نیست عملکرد خود را در زمینه ی سحرخیزی با سایتی مثل joe’s goals دنبال کنید و تجزیه تحلیلش کنید تا ببینید آیا واقعا دارید به هدف خود یعنی سحرخیزی نزدیک می شوید یا دور.

با چندین روز تمرین و سعی به راحتی می توان عادت سحرخیزی را ایجاد کرد فقط کافی است این امر را به صورت یک عادت دائم در بدن ایجاد کرد یا این تمرینات و داشتن اراده در روزهای آتی زمان خواب و بیدار شدنتان دیگر دست شما نخواهد بود و بدنتان به خوبی در این موارد برای شما تصمیم میگیرد.

نداشتن انگیزه کافی بزرگترین دشمن شماست هر صبح با خودت فکر میکنی واسه چی باید بیدار شم خوب اگه نشم چی میشه مشکلی که پیش نمیاد بابا بزار بخوابم ، ولی ممکنه یه انگیزه کوچیک شمارو بیدار کنه، زود بخوابید دوستان و دنبال انگیزه مناسب بگردید دنبال یه حس مسولیت اینجوری ذهن شما نمیتونه ازش به راحتی بگذره و شمارو مجاب به بیدار شدن میکنه ، مثل گرفتن نون واسه خونه چون به محضی که هوای آزاد به مشام برسه و چند دقیقه از بیدار شدن شما بگذره شما کاملاً بیداری !!!

دوست داریم وضعیت امروز خود را نسبت به صبح زود از خواب بیدار شدن را برای ما توضیح دهید؟

خرید تمامی هفت خوان ریست شناسی دکتر جعفر فرزانه

پست های مشابه

گروه پرسش و پاسخ تلگرام صفر و یک کنکورعضویت
+ +
طراحی سایت